Особливості впливу засобів масової комунікації на правосвідомість сучасної людини
DOI:
https://doi.org/10.21564/2414-990X.170.341294Ключові слова:
правосвідомість, комунікація, засоби масової інформації, засоби масової комунікації, вектори впливу, механізми впливу, інформаційне суспільствоАнотація
Стаття присвячена комплексному аналізу особливостей впливу засобів масової комунікації на правосвідомість сучасної людини. Актуальність дослідження зумовлена прискоренням та масштабуванням впливу засобів масової комунікації на формування суспільної та індивідуальної правосвідомості в умовах інформаційного суспільства. Засоби масової комунікації дедалі частіше виступають провідними агентами соціалізації особистості та її залученості до правового дискурсу. Саме щоденний зв’язок людини із засобами масової комунікації створює потребу системного вивчення теорій і механізмів їхнього функціювання. Метою дослідження є комплексний філософсько-правовий аналіз особливостей впливу ЗМК на правосвідомість сучасної людини та визначення ключових закономірностей і наслідків цього процесу. Для досягнення цієї мети застосовано комплекс методів наукового пізнання: міждисциплінарний, системний, порівняльний та структурно-функціональний. У результаті дослідження констатовано розмежування понять «засоби масової інформації» та «засоби масової комунікації» у сучасному науковому дискурсі, що відображає перехід до діалогічної та інтерактивної комунікації в інформаційному суспільстві. Розглянуто ключові теорії та концепції, що розкривають механізми впливу засобів масової комунікації на правосвідомість сучасної людини. Визнано амбівалентний характер впливу засобів масової комунікації, що може як сприяти формуванню правової культури та критичного мислення, так і бути інструментом маніпуляцій, дегуманізації, підґрунтям для формування девіантної поведінки та інших проявів деформованої правосвідомості. Визначено вектори впливу засобів масової комунікації на процес формування правосвідомості особистості. У висновках зазначено, що вплив ЗМК має багатовекторний характер і відбувається на різних рівнях – психологічному, когнітивному, емоційно-ціннісному, соціально-політичному та культурному. Масмедіа дедалі більше визначають контури правової культури суспільства, а отже, формування дієвих стратегій протидії маніпулятивним практикам і розвиток етико-правової та інформаційної культури населення мають стати ключовою умовою збереження конструктивного впливу медіа та зміцнення правової свідомості сучасної людини.
Посилання
McLuhan, H.M. (1964). Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGraw Hill.
McLuhan, M., & Powers, B.R. (1989). The Global Village: Transformations in World Life and Media in the 21st Century. New York: Oxford University Press.
Innis, H.A. (1964). Bias of Communication. M. McLuhan. (Ed.). Toronto: University of Toronto Press.
Innis, H.A. (1950). Empire and Communications. London: Oxford University Press. Retrieved from https://gutenberg.ca/ebooks/innis-empire/innis-empire-00-h.html.
McCombs, M.E., & Shaw, D.L. (1972). The agenda setting function of mass media. Public Opinion Quarterly, 36, 176-187. Retrieved from https://fbaum.unc.edu/teaching/articles/POQ-1972-McCOMBS-176-87.pdf
Noelle-Neumann, E. (1983). The effect of media on media effects research. Journal of Communication, 33(3), 157-165.
Kalynovskyi, Yu.Yu. (2010). Legal consciousness of Ukrainian society as a sociocultural phenomenon. Ph.D. Thesis. Kharkiv.
Kalynovski, J.J., & Zhdanenko, S.B. (2009). Communicative-symbolic nature of public legal consciousness. Bulletin of Yaroslav Mudryi National Law University. Philosophy, Philosophy of Law, Political Science, Sociology, 1, 66-72. Retrieved from https://dspace.nlu.edu.ua/bitstream/123456789/2611/1/Kalynovskyi_Zhdanenko_66.pdf.
Vahanova, O.V. (2002). The role of mass communication in the process of globalization. Ph.D. Thesis. Kyiv. Retrieved from https://uacademic.info/download/file/0403U001906/Dissertation.doc.
Dzioban, O.P. (2011). Mass communication in the culture of postmodern society. Information and Law, 3(3), 93-101.
Napyralska, O.I. (2010). The influence of mass communication on the formation of juvenile delinquent behavior. Ph.D. Thesis. Zaporizhzhia.
Koval, A.Sh. (2015). Psychological aspects of the influence of mass communication on citizens’ consciousness: safety and harm. Science and Education, 11-12, 56-60. Retrieved from http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/6191.
Musiychuk, N.I., & Slobodyanyuk, A.V. (June 21-23, 2023). Mass communication as a means of information dissemination. In Proceedings of the LII Scientific and Technical Conference of VNTU Units (pp. 1223-1225).
Pakhnin, M.L. (2018). Mass communication and mass media: correlation of concepts. Legal Bulletin, 8, 65-71. Retrieved from https://dspace.univd.edu.ua/server/api/core/bitstreams/926516d4-67e9-4c2a-a4d2-2e194f98645d/content.
Ivanov, V.F. (2025). Agenda-setting theory. In Great Ukrainian Encyclopedia. Retrieved from https://vue.gov.ua/%D0%9F%D0%BE%D1%80%D1%8F%D0%B4%D0%BA%D1%83_%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE_%D1%82%D0%B5%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%8F.
Beck, G., Balfe, K., Bestler, E., & Henderson, J. (2010). The Overton Window. New York: Threshold Editions.
Karpenko, O. (2019). The "Overton Window" as manipulative mechanism of рublic values transformation. Bulletin of the National Academy of Cultural and Arts Leadership. Culturology, 1, 51-54. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166531.
Kalynovskyi, Yu.Yu., & Kalnytskyi, E.A. (2011). Features of the influence of internet communication on public legal consciousness. In Bulletin of NTU “KhPI”: Current Problems of Development of Ukrainian Society, 30, 95-100.
Kushnarov, S.V. (2009). The influence of mass media on the formation of minors’ legal consciousness: foreign and domestic experience. Social Pedagogy: Theory and Practice, 2, 24-31.
Lazhe, O.V. (2014). Features of functioning of mass communication as an agent of socialization. Social Technologies: Current Problems of Theory and Practice, 61, 127-132. Retrieved from http://soctech-journal.kpu.zp.ua/archive/2014/61/21.pdf.
Bairachna, L.K. (2015). Mass communication as an instrument of legitimization of state power. Information and Law, 3(15), 27-35. Retrieved from https://ippi.org.ua/sites/default/files/bayrachna.pdf
Turuta, O.V., & Ustymenko, O.S. (2012). The special significance of mass media in the process formation of of formation ukrainian people’s legal consciousness and law cultur. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Law Series, 20(2(1)), 85-87.
Malovanyi, O.O., & Abushova, B.S. (2023). Free radio and television thousand hills as a factor of genocide in Rwanda in 1994. Bulletin of Agrarian History, 43-44, 267-273.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Олексій Базаєв

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.









