Комендантська година, як захід правового режиму воєнного стану, який впливає на адміністративно-правовий статус громадян під час дії воєнного стану
DOI:
https://doi.org/10.21564/2414-990X.170.339784Ключові слова:
воєнний стан, правовий режим воєнного стану, заходи правового режиму воєнного стану, обмеження прав і свобод, комендантська годинаАнотація
Актуальність тематики дослідження обумовлена тим, що з початку повномасштабного вторгнення військ рф в Україну в країні вже більше трьох з половиною років діє комендантська година але до цього часу відсутні ґрунтовні наукові дослідження цього заходу правового режиму воєнного стану, його ґенези, підстав для його запровадження і здійснення в умовах сьогодення, коли триває зовсім інша війна, враховуючи сучасний розвиток техніки і технологій, ніж Друга світова. Проведено аналіз норм закону України № 389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» (Закон № 389-VIII), які стосуються заходів режиму воєнного стану, зокрема комендантської години, і які суттєво впливають на адміністративно-правовий статус громадян під час дії воєнного стану. Мета статті – дослідження питання доцільності і обґрунтованості запровадження і здійснення комендантської години на всій території країни та в окремих її регіонах в умовах введення в країні воєнного стану, і її застосування в умовах стабілізації ситуації в зоні бойових дій і переходу повномасштабної збройної агресії рф у фазу затяжної війни.
Досліджено підстави і умови за яких запроваджується комендантська година під час дії правового режиму воєнного стану і наслідки її застосування для реалізації громадянами прав і свобод, висловлюється обґрунтована позиція щодо неможливості притягнення людини до адміністративної відповідальності за порушення комендантської години (чого прагнуть депутати ВР, подаючи відповідні законопроекти) в зв’язку з тим, що невід’ємне право людини на життя, згідно ст. 27 Конституції України належить тільки самій людині, а тому навіть нехтування нею безпекою свого життя не може бути підставою для притягнення її до адміністративної відповідальності. Зазначається, що запровадження комендантської години повинно мати легітимну мету, бути обґрунтованим та тимчасовим і після стабілізації ситуації в зоні бойових дій цей захід правового режиму воєнного стану не може застосовуватись на всій території країни, тому що призводить до необґрунтованого обмеження прав і свобод всіх громадян, що комендантська година має застосовуватись у містах і селищах, які знаходяться в зоні бойових дій, зокрема в п’ятидесятикілометровій зоні від лінії зіткнення військ, а також від кордону з рф. Резюмується, що Закон №389-VIII, підзаконні нормативно-правові акти потребують суттєвих змін, зокрема щодо підстав введення воєнного стану, запровадження, здійснення і скасування заходів воєнного стану, зокрема комендантської години.
Посилання
Decree of the President of Ukraine No. 64/2022 "On the introduction of martial law in Ukraine". (February 24, 2022). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/64/2022#Text.
Law of Ukraine No. 389-VIII "On the legal regime of martial law". (May 12, 2015). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text.
Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 573 "Issues of introducing and implementing certain measures of the legal regime of martial law" (July 8, 2020). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/573-2020-%D0%BF#Text.
Constitution of Ukraine. (June 28, 1996). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр#Text.
Decree of the President of Ukraine No. 810/98 "On measures to implement the Concept of Administrative Reform in Ukraine" (July 22, 1998). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/810/98#Text.
Kuznichenko, S.O. (2014). Administrative and legal regime of martial law. Kharkiv: Pravo.
Decision of the Constitutional Court of Ukraine in the case concerning the constitutional submission by 50 Members of Parliament of Ukraine regarding the compliance of the provisions of Parts Two, Three, and Four of Article 219 of the Rules of Procedure of the Verkhovna Rada of Ukraine with the Constitution of Ukraine (the case on the Rules of Procedure of the Verkhovna Rada of Ukraine) No. 2- rp/2016. (June 1, 2016) Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v002p710-16#Text.
Bukhanevych, O.M., Mernyk, A.M., & Petryshyn, O.O. (2021). Approaches to understanding the category "special legal regimes". Journal of the National Academy of Legal Sciences of Ukraine, 28(1), 71-78. https://doi.org/10.37635/jnalsu.28(1).2021.71-78.
Fedoruk, N.S. (2022). Human Centralism as a Value and Worldview Guideline of Reforming the Conceptual Apparatus of Administrative Law. Private and Public Law, 1, 67-72. https://doi.org/10.32845/2663-5666.2022.1.15
Hvozd, V. (2018). Martial law and human rights. Bintel, 4, 26-35.
Demicheva, A.V. (December 9, 2022). The problem of limiting human rights in the conditions of martial law in Ukraine. In Modern problems of legal, economic and social development of the state: theses add. XI International science and practice conf. (pp. 45-46). Vinnytsia.
Korentsov, O.I. (2024). Current Issues in the Application of the Provisions of the Law of Ukraine "On the Legal Regime of Martial Law" and Their Impact on the Administrative-Legal Status of Citizens During the Period of Martial Law. Problems of Legality, 167, 98–129. https://doi.org/10.21564/2414-990X.167.317976.
Decree of the Presidium of Verkhov. Council of the USSR "About martial law". (June 22, 1941). Retrieved from https://history.kby.kiev.ua/publication/doc_4687.Ukaz_Prezidiyi_Verhovnoyi_Radi_SRSR_%E2%80%9CPro_voyenniy_stan%E2%80%9D__________vid_22_chervnya_.html.
Dorotich, M. How the absence of a curfew in Transcarpathia affects the business climate. Retrieved from https://wz.lviv.ua/economy/497229-yak-vidsutnist-komendantskoi-hodyny-na-zakarpatti-plyvaie-na-biznes-klimat.
Compilation of conclusions and reports of the Venice Commission on the state of emergency. (April 16, 2020). CDL-PI(2020)003. Retrieved from https://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL- PI(2020)003-rus.
Bandurka, O.M. (December 7, 2022). State policy in the field of protection of human rights and freedoms under martial law. In Protection and observance of citizens' rights by the bodies of the National Police of Ukraine under martial law: theses of additional participants of the scient.-pract. conf. (pp. 14-16.). Vinnytsia.
Zaporozhchenko, Y., Leheza, Y., Volkova, Y., Pushkina, O., & Koval, M. (2023). Human Rights and Features of their Protection in Conditions of War: International Legal Standards, Administrative, Constitutional and Criminal Aspects. Khazanah Hukum, 5(3), 245-252. https://doi.org/10.15575/kh.v5i3.33290.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Олександр Коренцов

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.









