Use of copyrighted objects in advertising in the context of problems of exclusive rights exhaustion

Андрій Миколайович Євков

Abstract


The article examines issues of legal regulation of copyrighted works’ civil circulation in the scope of usage of copyrighted works in order to advertise goods containing such works after their first legitimate sale. These issues are described in close connection with the problem of use of so-called principle of exhaustion of exclusive intellectual property rights, also known as first-sale doctrine.

The article analyzed the set of author’s exclusive powers which are used in the process of advertising of goods containing protected works. It also examines whether such author’s exclusive powers are exhausted after first legitimate purchase of such goods and what criteria must be met in this regard. The article focuses on the fact that the solution of abovementioned question depends on identification of the exclusive rights purpose, so-called specific subject matter of exclusive rights, and also on strict observance of private and public interests balance.

In the paper there also described relevant examples of court practice, especially the EU court decisions, which are important for the correct interpretation of legislation.

 


Keywords


exhaustion of exclusive rights; advertising; copyright; limits of rights; balance of interests

References


Tsyvil’nyj Kodeks Ukrainy [The Civil code of Ukraine] vid 16.01.2003 №435-IV. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 40, art. 356 [in Ukrainian].

Pro avtors’ke pravo i sumizhni prava [On copyright and related rights]. Zakon Ukrainy vid 23.12.1993 №3792-KhII. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 1994, 13, art. 64 [in Ukrainian].

Pro reklamu [On advertising]. Zakon Ukrainy vid 3.06.1996 № 270/96-VR. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 39, art. 181 [in Ukrainian].

Podshibihin L.I. Princip «ischerpanija prav» v oblasti ohrany intellektual’noj sobstvennosti [Principle of «exhaustion of rights» in the field of intellectual property protection] (1989). Voprosy izobretatel’stva Questions of invention, 8, 15–18 [in Russian].

Eremenko V.I. Kommentarij k Patentnomu zakonu Rossijskoj Federacii [Comments to the patent law of the Russian Federation]. Retrieved from: http://www.book-ua.org/FILES/pravo/1_03_2008/pravo_0272.txt [in Russian].

Gribanov V.P. (2000). Interes v grazhdanskom prave [Interest in civil law]. Osushhestvlenie i zashhita grazhdanskih prav [Exercise and protection of civil rights]. Moscow, Statut, 233–244 [in Russian].

Abdullin A.I. (1999). K voprosu o sootnoshenii prava intellektual’noj sobstvennosti i principov edinogo rynka v Evropejskom Sojuze [On the question of the relationship between intellectual property rights and the principles of the single market in the European Union]. Gosudarstvo i pravo – State and law, 2, 77–83 [in Russian].

Kernz V. (2002). Vstup do prava Yevropejs’koho Soiuzu [Introduction to EU Law] [transl. V. S. Isakovych]. – Kyiv, Znania [in Ukrainian].

Pro okhoronu prav na zaznachennia pokhodzhennia tovariv [On the protection of appellations of origin] : Zakon Ukrainy №752-XIV vid 16.06.1999. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, №32, art. 267 [in Ukrainian].

Pirogova V.V. (2001). Ischerpanie prav na tovarnyj znak [The exhaustion of trademark rights]. Patenty i licenzii – Patents and licenses, 2, 40–45 [in Russian].

Ivashhenko S. «Chuzhie» tovarnye znaki v reklame [«Another’s» trademarks in advertising]. Retrieved from: http://www.yurpractika.com/article.php?id=10004218 [in Russian].

Zubarev L.V. (1999). Intellektual’naja sobstvennost’ i svobodnoe dvizhenie tovarov [Intellectual property and free movement of goods]. Gosudarstvo i pravo – State and law, 12, 73–80 [in Russian].


GOST Style Citations


  1. Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV // Відомості Верховної Ради України. – 2003. – № 40. – Ст. 356.
  2. Про авторське право і суміжні права : Закон України від 23.12.1993 р. № 3792-ХІІ // Відомості Верховної Ради України. – 1994. – № 13. – Ст. 64.
  3. Про рекламу : Закон України від 3.06.1996 р. № 270/96-ВР // Відомості Верховної Ради України. – 1996. – № 39. – Ст. 181.
  4. Подшибихин Л. И. Принцип «исчерпания прав» в области охраны интеллектуальной собственности / Л. И. Подшибихин // Вопр. изобретательства. – 1989. – № 8. – С. 15–18.
  5. Комментарий к Патентному закону Российской Федерации [Электронный ресурс] / В. И. Еременко. – Режим доступа : http://www.book-ua.org/FILES/pravo/1_03_2008/pravo_0272.txt.
  6. Грибанов В. П. Интерес в гражданском праве / В. П. Грибанов // Осуществление и защита гражданских прав / В. П. Грибанов. – Москва: Статут, 2000. – С. 233–244.
  7. Абдуллин А. И. К вопросу о соотношении права интеллектуальной собственности и принципов единого рынка в Европейском Союзе / А. И. Абдуллин // Государство и право. – 1999. – № 2. – С. 77–83.
  8. Кернз В. Вступ до права Європейського Союзу: навч. посібник / В. Кернз; [пер. з англ. В. С. Ісакович]. – Київ: Т-во «Знання», КОО, 2002. – 381с.
  9. Про охорону прав на зазначення походження товарів : Закон України № 752-XIV: [від 16 червня 1999 р.] // Відомості Верховної Ради України. – 1999. – № 32. – Ст. 267.
  10. Пирогова В. В. Исчерпание прав на товарный знак / В. В. Пирогова // Патенты и лицензии. – 2001. – № 2. – С. 40–45.
  11. «Чужие» товарные знаки в рекламе [Электронный ресурс] / С. Иващенко. – Режим доступа : http://www.yurpractika.com/article.php?id=10004218.
  12. Зубарев Л. В. Интеллектуальная собственность и свободное движение товаров / Л. В. Зубарев // Государство и право. – 1999. – № 12. – С. 73–80.




DOI: https://doi.org/10.21564/2414-990x.135.78668

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2016 Андрій Миколайович Євков

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2224-9281